تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر

محتوای جدول

تست پاپ اسمیر یک تست کنترلی است که بهتر است در فواصل زمانی مشخص انجام شود. این تست برای آگاهی از تغییرات سلول های رحم و دهانه رحم انجام می شود. از آن جاییکه عوارض تست پاپ اسمیر بسیار کم است، این تست بسیار توصیه می گردد.

اگر تست پاپ اسمیر به صورت منظم انجام شود باعث می شود تغییرات سلولی که شاید موجب بروز سرطان شود، زود تشخیص داده شده و از ابتلا به سرطان جلوگیری شود و درمان ها به موقع آغاز شوند.

انجام تست پاپ اسمیر، برای خانم های بالای ۱۸ سال متاهل و همچنین خانم هایی که در معرض سرطان دهانه رحم هستند، بسیار توصیه می شود.

سرطان دهانه رحم در فاصله سنی بین ۳۵ تا ۴۵ بیشتر مشاهده می شود. برای آگاهی از اینکه انجام این تست برای شما ضروری است یا نه، حتما با فردی آگاه در این زمینه صحبت کنید.

تست پاپ اسمیر

ضرورت تست پاپ اسمیر

در موارد زیر انجام تست پاپ اسمیر ضروری می باشد:

  • خانم هایی که همسرشان چند شریک جنسی دارد
  • خود خانم مصرف کننده مواد مخدر است
  • شریک جنسی خانم ختنه نشده است
  • سابقه سرطان دهانه رحم در بستگان او بوده است
    و …

در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند و توصیه می شود این خانم ها حتما تست پاپ اسمیر را به صورت مرتب و در فواصل زمانی مشخص انجام دهند.

خانم هایی که هیچ کدام از موارد فوق را ندارند، بهتر است تا سه سال هر سال تست پاپ اسمیر را انجام دهند و اگر مورد خاصی مشاهده نشد و نتیجه نرمال بود، از آن به بعد، هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر صورت پذیرد.

تست پاپ اسمیر، در مطب پزشک و بدون بیهوشی امکان پذیر است. پزشک با وسیله ای به نام اسپکولوم دهانه رحم را باز می کند و با برس مخصوصی از سلول های گردن رحم نمونه برداری کرده و نمونه را به آزمایشگاه می فرستند.

آمادگی های تست پاپ اسمیر

  • دو روز پیش از انجام تست پاپ اسمیر می بایست از انجام رابطه جنسی، دوش گرفتن، استفاده از ژل ها و داروهای واژینال و … خودداری کرد. زیرا این موارد می توانند سلول های مشکوک را دور کرده و یا پوشش دهند.
  • می بایست ۱۲ هفته از زایمان شما گذشته باشد،
  • نباید در دوران قاعدگی خود باشید؛
  • آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته باشید.

تست پاپ اسمیر

نحوه انجام تست پاپسمیر

این آزمایش در چند دقیقه و به صورت سرپایی انجام می شود. برای انجام این ازمایش بر روی تخت معاینه دراز کشیده و پزشک معالج توسط یک برس نمونه لازم را از سلول های دهانه رحم و انتهای واژن خواهند برداشت.

پس از برداشتن نمونه، این نمونه به آزمایشگاه های مربوطه منتقل شده و پس از انجام تست های لازم، نتیجه به شما و پزشک اطلاع داده خواهد شد.

عوارض تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر نسبتا تست بدون عوارضی می باشد اما در این بخش به ذکر کردن عوارض تست پاپ اسمیر برای اطلاع شما پرداخته ایم:

  • درد به هنگام نمونه گیری
  • لکه بینی به مقدار کم پس از انجام تست
  • عفونت دهانه رحم
  • و …

در صورتی که هرکدام از این عوارض شدت داشته باشند و یا طولانی مدت باشند، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید زیر ممکن است نیاز به درمان های دارویی داشته باشید.

توصیه ما این است که بعد از انجام تست مدت کوتاهی از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید. در صورتی که هنگام انجام تست آرامش خود را حفظ کرده و استرس خود را کنترل نمایید، عوارض این تست به حداقل خواهند رسید.

اگر شما نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد لزوم انجام تست پاپ اسمیر و نحوه انجام آن دارید،
با مشاوران و متخصصین ما در دپارتمان مشاوره الو راستین سلامت تماس بگیرید تا جامع ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند، و پاسخگوی سؤالات شما باشند.

ZananCallBanner

فرم زیر را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما عزیزان تماس حاصل کنند.

محتوای جدول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با متخصص