عوارض قرص اورژانسی لونژیل

عوارض قرص اورژانسی لونژیل

محتوای جدول

عوارض قرص اورژانسی لونژیل مانند سایر داروها محدوده خاصی را شامل نمی شود. قرص اورژانسی لونژیل یکی از روش های جلوگیری از بارداری اورژانسی است که در موارد اضطراری مصرف می شود.

قرص لونژیل یا اووسیز به عنوان یک قرص اورژانسی در داروخانه ها به فروش می رسد. ترکیبات این قرص به گونه ای است که از لانه گزینی و بارداری، جلوگیری می کند.

این قرص در زمانی که رابطه جنسی محافظت نشده صورت گرفته باشد و امکان بارداری وجود داشته باشد مصرف می شود. لازم به ذکر است که مصرف این قرص بیشتر از ۱ یا ۲ بار در سال، مجاز نیست.

به سبب ساختار متفاوتی که این دارو دارد، نمی توان آن را برای مدت طولانی و به صورت مرتب مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل اطلاع کافی داشتن از عوارض قرص لونژیل و دانستن نحوه صحیح مصرف قرص لونژیل برای هر بانویی لازم و ضروری است.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با عوارض قرص لونژیل و تداخلات دارویی قرص لونژیل و عوارض ثانویه آن در بارداری آشنا کنیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

عوارض قرص اورژانسی لونژیل

موارد مصرف قرص لونژیل

یکی از آسان ترین راه های جلوگیری از بارداری در مواقعی که مراقبت لازم در زمان نزدیکی و رابطه جنسی صورت نگرفته است مصرف قرص لونژیل است.  

اگر رابطه جنسی محافظت نشده انجام شود، به طوری که احتمال بارداری ناخواسته بالا باشد، تا ۷۲ ساعت فرصت دارید از این قرص مصرف کنید تا بارداری و لانه گزینی صورت نگیرد.

لازم به ذکر است که:

برای هر رابطه مشکوکی نمی توان از قرص های اورژانسی مصرف کرد و استفاده از این قرص ها فقط یک یا ۲ بار در سال مجاز است و مصرف بیش از حد این قرص ها عوارضی را در پی دارد.

این دارو از دسته داروهای پروژسترونی ضد بارداری است که در شرایط بسیار حاد و زمانی که دیگر هیچ اقدام پیشگیرانه ای نمی توان انجام داد مصرف می شود.

این روش به عنوان یک روش دائمی ضد بارداری معرفی نمی شود و عوارض استفاده از این قرص آن قدر جدی و شایع است که دلیلی روشن بر این توصیه بر عدم مصرف دائمی است.

نحوه عملکرد قرص اضطراری لونژیل

قرص لونژیل (Levonorgestrel) یا اووسیز از انواع داروهایی است که هورمون های مصنوعی دارند. این قرص شباهت بیشتری با هورمون های جنسی زنانه و پروژسترون دارد.

ترکیبات این دارو از جمله مواد اصلی برای تولید داروهای ضد بارداری است. عملکرد این دارو بدین صورت است که سبب عدم ترشح گنادوتروپین‌ها می شود و این با تحریک از قسمت هیپوفیز مغز می باشد.

به تاخیر افتادن فرآیند تخمک گذاری و فولیکوکی از جمه اقداماتی است که این قرص در بدن سبب می شود. هنگامی که این اقدامات انجام شود دیواره رحم ضخیم تر از حد معمول می شود و راه نفوذ برای ورود اسپرم ها بسته می شود. به همین دلیل جلوگیری از بارداری اتفاق می افتد.

عوارض قرص اورژانسی لونژیل

عوارض دارویی قرص اورژانسی لونژیل به سبب تغییرات زیادی که در عملکرد اندام ها ایجاد می کند، بیش از سایر داروهاست.

اگر این قرص بیشتر از حد مجاز (یک تا دو – سه بار در سال) استفاده شود، بر عملکرد تخمدان و رحم تأثیر منفی دارد.

اما استفاده از این قرص برای یک یا دو بار عوارض شدیدی به دنبال نخواهد داشت. برخی ازین عوارض عبارتند از:

اگر عوارض قرص اورژانسی لونژیل به صورت شدید و طولانی مدت ظاهر شد، مثلا خونریزی های غیر طبیعی و طولانی شدن مواردی که در بالا ذکر شد؛ حتما به پزشک مراجعه کنید و خودسرانه داروی دیگری مصرف نکنید.

مصرف قرص اورژانسی لونژیل در دوران شیردهی و بارداری منع شده و به هیچ عنوان در این دوران بدون نظر پزشک، قرص های این چنینی را مصرف نکنید!

ممکن است این قرص با داروهای دیگر تداخل داشته باشد، به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

با توجه به این که یکی از عوارض قرص اورژانسی لونژیل حالت تهوع و استفراغ است، اگر بعد از مصرف این قرص استفراغ کردید، مجدد قرص اورژانسی لونژیل را بخورید.

عوارض قرص اورژانسی لونژیل

عوارض استفاده از قرص لونژیل در بارداری

عوارض قرص اضطراری لونژیل در بارداری مشابه موارد عادی است با این تفاوت که ممکن است برخی از حالت ها شدید تر و یا شایع تر باشد.

بسیاری از پزشکان و متخصصان تاکید بر این دارند که اگر این دارو را در زمان بارداری مصرف کردید حتما در صورت بروز عوارض و علائم ذکر شده سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

در اکثر موارد عوارض این دارو به سبب دارا بودن میزان زیاد از پروژسترون، بارداری و روند طبیعی آن را به خطر نمی اندازد اما بهتر است در هر شرایطی استفاده از آن تحت نظر پزشک باشد.

نحوه صحیح مصرف قرص لونژیل

نحوه صحیح مصرف قرص لونژیل همانند سایر داروها توسط بلعیدن با آب است. هنگامی که شما رابطه پر خطر جنسی دارید می توانید طبق برنامه زیر این دارو را به سبب جلوگیری از بارداری مصرف کنید:

  • سریعا پس از رابطه جنسی تا نهایتا ۷۲ ساعت دو قرص ۰.۷۵ را با هم و یا یک قرص ۱.۵ را به صورت یکی مصرف کنید.
  • می توانید اگر زمان مصرف قرص نزدیک به رابطه جنسی است مصرف قرص با دوز کمتر را پس از ۱۲ ساعت انجام دهید.
  • نوشیدن آب زیاد در زمان مصرف قرص لازم و ضروری است.
  • عدم مصرف داروهای مخل تاثیر این دارو لازم و ضروری است.

راه های کاهش عوارض قرص اورژانسی لونژیل

برای جلوگیری از تهوع و استفراغ قبل از مصرف قرص لونژیل (نیم ساعت قبل) و چند ساعت بعد از مصرف این قرص (۴ تا ۶ ساعت)، می توانید از داروهای ضد تهوع استفاده کنید.

اگر شما سابقه بیماری خاصی دارید و یا تحت درمان هستید، هرگز خودسرانه این قرص را مصرف نکنید و حتما قبل از مصرف قرص اورژانسی لونژیل، با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخلات دارویی قرص لونژیل

شایع ترین تداخلات دارویی قرص لونژیل با داروهایی است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم. دسته بندی از داروها عمدتا مرتبط با داروهای اعصاب و تشنج است. همچنین داروهای ضد التهابی و عفونتی نیز سبب تداخلات جدی با این دارو می شود.

از جمله داروهای ممنوعه در زمان مصرف قرص لونژیل موارد زیر است:

  • آمپرنواویر
  • بوسنتان
  • فوزامدرنیر
  • آپرپیتانت
  • باربیوتراپ
  • بگساروتن
  • گریسوفولوین
  • کاربامازاپین
  • مدافینیل
  • پیوگلیتازون
  • ریفابوتین
  • وارفارین
  • آتاازانویور

برای دریافت نحوه استفاده از این قرص و این که چه دوز از قرص را مصرف کنید، می توانید با مشاوران ما در الو راستین سلامت تماس بگیرید تا در مورد قرص لونژیل، عوارض قرص اورژانسی لونژیل ، نحوه مصرف این قرص و … اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار داده و به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دقیق و کاملی بدهند.

شماره

فرم زیر را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما عزیزان تماس حاصل کنند.

محتوای جدول

3 پاسخ

  1. سلام‌ وقتتون بخیر
    ۵ماهه زایمان کردم،نوزاد دائم شیر خودم رو میخوره،طول این مدت پریود هم نشم.
    آیا قرص اورژانسی میتونم استفاده کنم؟

  2. سلام وقت بخیر من در ۲۴ اردیبهشت دوتا قرص لونژیل مصرف کردم بعد نزدیکی
    و یک هفته بعد دچار خونریزی شدم
    سپس در ۲۲ اردیبهشت بعد از نزدیکی دوباره مصرف میکنم و یک هفته بعد پریود میشوم با درد شدید
    الان بیش از یکماه گذشته و من هنوز پریود نشدم چه پیشنهادی میدهید؟
    ممنون از پاسخگویی تان

    1. سلام ممنونم
      نامنظمی بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی هستش در صورتی که ادامه دار شد تحت نظر باشید و سونو بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با متخصص