تشخیص سقط جنین

محتوای جدول

اتمام بارداری بصورت زودرس و پیش از هفته ۲۰ ام حاملگی، موجب سقط و از بین رفتن جنین می شود.

سقط جنین اغلب خود را با علائمی آشکار بروز می دهد اما تشخیص سقط جنین بصورت قطعی را می بایست به دکتر متخصص سپرد.

سقط جنین که اساسا بر اثر عوامل ژنتیکی و بصورت ناگهانی اتفاق می افتد، به شدت روحیه مادر را تحت تاثیر قرار می دهد.. این تفکر که پس از سقط جنین، حاملگی مجدد سخت و دشوار رخ خواهد داد، عموم زنان را آزار می دهد.

با اینحال:

این پدیده را می توان یک امر شایع و رایج در جامعه امروزی دانست. برخی بانوان پس از از دست دادن جنین خود، نیاز به زمان برای ریکاوری های روحی و جسمی دارند. خواه آنکه برخی دیگر برای حاملگی مجدد تعجیل می کنند.

تشخیص سقط جنین

سقط جنین چگونه بروز می یابد؟

سقط جنین و یا همان حاملگی از دست رفته، در هفته های اول بارداری بیشتر رایج است. این خطر اغلب با پیشرفت حاملگی، کاهش می یابد.

بنظر می رسد خونریزی، اولین علامت سقط جنین است. اما ممکن است سقط بدون خونریزی رخ دهد یا که با علائم مشابه دیگری همراه شود.

در صورت داشتن علایم زیر ممکن است که دچار سقط شده باشید. این علایم عبارتند از:

لکه بینی یا خونریزی

لکه بینی یا خونریزی از واژن اولین نشانه ی سقط می باشد. البته در برخی از موارد لکه بینی به علت لانه گزینی جنین است.

بعضی از خانم ها نیز در اوایل بارداریشان دچار لکه بینی می شوند که این نوع از لکه بینی به معنای سقط نمی باشد. اما بهتر این است که هر نوع لکه بینی را با پزشک زنان در میان بگذارید.

درد شکمی

معمولا درد شکمی بعد از شروع خونریزی آغاز می گردد. ممکن است که درد به شکل گرفتگی عضلات و تیز یا ملایم باشد یا به صورت کمردرد یا فشار در ناحیه ی لگن باشد.

اگر شما درد همراه با خونریزی دارید، احتمال سقط جنین زیاد است.

البته:

ممکن است در اوایل بارداری، خونریزی و درد نشانه ی حاملگی مولار یا حاملگی خارج از رحم باشد. به همین علت تشخیص دلیل خونریزی و درد بسیار مهم بوده و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه گردد.

سقط جنین را چگونه تشخیص دهیم؟

پزشکان معمولا در اولین معاینات خود سقط های ناخواسته را تشخیص می دهند.

اگر متخصص یا ماما صدای قلب جنین شما را نشنود یا در هنگام معاینه متوجه شود که رشد رحم ناکافی است، احتمال سقط را خواهد داد. در این حالت به وسیله ی سونوگرافی وضعیت رحم را بررسی خواهد کرد.

برای اطمینان بیشتر ممکن است که آزمایش خونی را برای بررسی میزان هورمون بارداری hcg تجویز نماید و این آزمایش را بعد از دو تا سه روز به منظور بررسی تغییرات هورمونی مجددا تکرار نماید.

در صورت داشتن خونریزی و درد، سونوگرافی توسط پزشک انجام می شود تا شکش نسبت به بارداری خارج از رحم برطرف گردد.

در صورتی که در سونوگرافی مشکلی دیده نشود اما لکه بینی همچنان ادامه داشته باشد، پزشک مجددا در هفته ی هفتم بارداری به منظور تشخیص سقط سونوگرافی خواهد کرد.

حال اگر در سونوگرافی ضربان قلب جنین عادی باشد شما یک بارداری طبیعی دارید و خطر سقط کاهش یافته است.

در صورت ادامه دار بودن خونریزی باید مجددا سونوگرافی تشخیص سقط از رحم انجام گیرد. اگر در سونوگرافی سایز جنین طبیعی بوده ولی ضربان قلب نداشته باشد، این بدان معنی است که این خونریزی، خونریزی بعد از سقط جنین است و جنین شما سقط شده است.

اگر جنین یا کیسه ی آبش کوچکتر از حد انتظار باشد، ممکن است نداشتن ضربان قلب به این علت باشد که در تاریخ بارداری اشتباهی رخ داده است. در این حالت پزشک معالج دستور به  تکرار سونوگرافی  تشخیص سقط در یک تا دو هفته ی آینده را می دهد.

حال اگر  پزشک در سونوگرافی تشخیص سقط در سه ماهه ی دوم، وضعیت جنین را طبیعی دیده ولی دهانه ی رحم را باز شده ببیند احتمالا دستور به عمل سرکلاژ می دهد.

در عمل سرکلاژ پزشک دهانه ی رحم را بخیه می کند تا از وقوع زایمان زودرس جلوگیری شود. پزشک درصورت مشاهده ی علایم سقط جنین، ممکن است که استراحت مطلق را تجویز نماید.

ممکن است تا چند هفته کمی گرفتگی عضلانی یا خونریزی داشته باشید. برای بهبود درد در این دوران می توانید از استامینوفن استفاده نمایید.

در هنگام سقط، در فاصله ی کمی قبل از دفع جنین و سایر بافت های مرتبط با آن که به رنگ زرشکی و خاکستری است، درد شما ممکن است که بیشتر گردد. پس از سقط مادر نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد.

نکته:

اگر دچار سقط شده اید، حتما تحت نظر پزشک باشید تا وی از وضعیت سلامتی شما و خروج کامل بافت های جنین از بدنتان مطمین شود.

تشخیص سقط جنین

علت سقط جنین چیست؟

مشکلات روحی و روانی پس از تشخیص سقط جنین، اکثر بانوان را دچار عذاب وجدان می کند. آنان تصور می کنند که بصورت خواسته و یا ناخواسته، باعث مرگ جنین خود شده اند. حال آنکه این موضوع صحت ندارد. چرا که سقط، خارج از کنترل شخص رخ می دهد.

شایع ترین علت سقط جنین در مادران، ناهنجاری های کروموزومی است. با اینحال علل دیگری نیز وجود دارد که با شیوع کمتری موجب مرگ کودک می شود.

  • ناکارآمدی در جفت: در اغلب موارد با توجه به رشد غیر طبیعی جفت، انتقال خون از مادر به جنین دچار اختلال می شود.
  • اختلال در ساختار اصلی رحم: در برخی مادران، وجود فیبروئید ها و شکل غیر طبیعی رحم، موجب سقط جنین می شود.
  • استایل متفاوت در زندگی: خطر از دست رفتن جنین، همواره مادرانی را که در زندگی روزمره خود از سیگار، الکل و داروهای غیر مجاز استفاده می کنند، تهدید می کند.
  • انواع بیماری: فشار خون بالا، سفلیس، دیابت، لوپوس، مشکلات مربوطه به غده تیروئید،ایدز و انواع بیماری های کلیوی، خطر سقط جنین را تشدید می سازد.

سقط مکرر جنین

بعضی از پزشکان ممکن است بعد از سقط مکرر جنین، آزمایش هایی را برای پیدا کردن دلیل سقط به مادر توصیه نماید. به خصوص در حالتی که سن مادر بیشتر از ۳۵ سال باشد یا سابقه ی بیماری های خاصی را داشته باشد. در این حالت پزشک ممکن است درمان با پروژسترون را آغاز نماید. این هورمون به لانه گزینی جنین در رحم کمک خواهد کرد.

به عنوان فردی که میخواهد اقدام به بارداری کند، بهتر است بدانید که خوراکی هایی که باعث سقط جنین میشوند کدامند؟

همچنین پزشک ممکن است برای تشخیص سقط جنین از برخی روش های تشخیصی مثل سونوگرافی از لگن، هیستروسکوپی، هیستروسالپنگوگرافی استفاده نماید.

هیستروسکوپی آزمایشی است که پزشک با لوله ی نازکی داخل واژن و رحم را برای بررسی علت سقط معاینه می نماید. هیستروسالپنگوگرافی تصویری از رحم و لوله های آن است.

چگونه سقط جنین را درمان کنیم؟

خارج نمودن جنین از دست رفته، به جهت درمان رحم و پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت های رحمی صورت می گیرد. در این زمینه گزینه های بسیاری پیش رو خواهید داشت.

متخصصی زنان، در اغلب موارد به مادرانی که سقط بدون خونریزی را تجربه می کنند، پیشنهاد می دهد تا چند هفته صبور باشند. چرا که ممکن است رحم بصورت طبیعی اقدام به تخلیه خود کند. در غیر اینصورت می توانید از گزینه های درمانی رابج استفاده کنید.

بروزترین نوع درمان سقط، شامل موارد زیر می شود:

  • داروهای تحریک کننده خروج جنین
  • عمل جراحی کورتاژ

در یک نگاه کلی می توان گفت، در مواردی بسیار نادر سقط جنین موجب عفونت در رحم می شود و نیاز به درمان دارد. آنچه که در این دوره بسیار حائز اهیمت است، توجه به روحیه و سلامت روانی مادر است. چرا که حالاتی مانند غم؛ اندوه و عذاب وجدان در این دوره حساس، بسیار رایج است.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با تشخیص سقط جنین با مشاوران ما در  “الو راستین سلامت” تماس حاصل نمایید.

شماره

فرم زیر را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما عزیزان تماس حاصل کنند.

محتوای جدول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با متخصص