راه های درمان زردی نوزاد در خانه – علت زردی نوزاد چیست ؟

درمان زردی نوزاد در خانه

محتوای جدول

اگر چه که زردی نوزادان چنانچه شدید باشد می تواند مشکلات متعددی را برای آن ها به وجود آورد اما بهتر است والدین به دور از نگرانی های بی مورد درصدد تشخیص به هنگام آن برآمده و سپس برای رفع آن اقدام نمایند.

معمولا در نوزادانی که زودتر از موعد مقرر زایمان به دنیا می آیند این مشکل شایع تر بوده و معمولا به دلیل عدم بلوغ کبد می باشد.

هر چند که معمولا همه ی ما با درمان به وسیله ی دستگاه های فتوتراپی که با نور ماورای بنفش کار می کنند آشنایی داریم اما توجه کنید که راه های درمان زردی نوزاد در خانه نیز می تواند بسیار کمک کننده باشند.

در این نوشته به موارد زیر پرداخته ایم:

بنابراین در این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی راه های درمان زردی نوزاد در خانه بپردازیم و با انجام آن ها از بیماری هایی همچون آسیب یا فلج مغزی و یا ناشنوایی در کودکان جلوگیری نمایید.

درمان زردی نوزاد در خانه

تشخیص زردی نوزاد در خانه

از آن جایی که پس از تولد در برخی نوزادان هنوز کبد تکمیل نشده است، نمی تواند رنگدانه ی بیلی روبین را تجزیه کرده و در نتیجه این رنگدانه در زیر پوست تجمع می یابد.

معمولا زردی نوزاد از قسمت سر او شروع می شود و تا شانه ها و تنه و در نهایت قسمت پاها ادامه می یابد. حتی در مواردی که مقدار بیلی روبین ایجاد شده بسیار زیاد باشد، کف دست های نوزاد نیز زردی قابل مشاهده خواهد بود.

برای تشخیص زردی نوزاد در خانه می توانید با انگشت خود بر روی سینه ی نوزاد کمی فشار آورده و سپس بردارید. پس از برداشتن انگشت اگر پوست زرد باشد می توانید نسبت به درمان زردی نوزاد در خانه اقدام نمایید.

توجه کنید که بیشتر نوزادان در بدو تولد کمی از زردی را دارند بنابراین نگرانی های بی مورد به خود راه ندهید و برای اطمینان از این امر می توانید به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

راه های درمان زردی نوزاد در خانه

از جمله راه های درمان زردی نوزاد در خانه عبارتند از:

استفاده از نور خورشید

قرار دادن نوزاد در معرض نور خورشید حداقل ۴ مرتبه در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه می تواند در درمان زردی کم نوزاد موثر باشد.

در چنین شرایطی نور خورشید می تواند سبب حل شدن بیلی روبین در پوست شده و از طریق سبب دفع آن توسط ادرار گردد.

دقت کنید که قرار دادن نوزاد به صورت طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند سبب آفتاب سوختگی او شود.

استفاده از لامپ های خورشیدی

لامپ های خورشیدی نیز می توانند همانند نور خورشید عمل کرده و باعث از بی رفتن زردی نوزاد شوند.

تابش لامپ های خورشیدی می تواند یکی از راه های درمان زردی نوزاد در خانه باشد که بسیار سودمند بوده و جایگزین روش های درمانی دیگر است.

شیردهی مداوم و یا استفاده از مکمل های جایگزین

از آن جایی که در اوایل زایمان معمولا مادران شیر کمتری دارند، شیردهی کمتر باعث کم آبی بدن نوزاد شده و در نتیجه زردی نوزادان تشدید می شود.

در این حالت مادران دقت کنند که چنانچه نوزادشان به زردی مبتلا شده است بایستی شیردهی را به صورت مداوم انجام دهند تا آب کافی و مواد مورد نیاز به بدن نوزاد برسد و از زردی او بکاهد.

چرا که با افزایش هیدراتاسیون در بدن نوزاد، به صورت خود به خودی مقدار بیلی روبین کاهش می یابد.

البته لازم به ذکر است که:

در برخی موارد که خود شیر مادر عاملی برای به وجود آمدن زردی نوزاد است، بایستی به صورت موقت شیردهی را متوقف کرده و برای قطع نشدن شیر و نیز کاهش مشکلات عدم شیردهی در مادر، می توانید شیر خود را بدوشید تا زردی نوزاد از بین رفته و شیردهی را مجددا  از سر بگیرید.

شستشوی نوزاد با گل بنفشه و گل ختمی

برای این منظور می توانید عصاره ی دو گیاه ذکر شده یعنی جوشانده ی گل بنفشه و ختمی را به داخل آب گرم داخل وان کودک اضافه نموده و کودک خود را درون آن بشویید.

حمام کردن نوزاد با این روش که معمولا پیشنهاد متخصصان طب سنتی است می تواند در درمان زردی نوزاد در خانه موثر باشد.

درمان های گیاهی

از جمله دارو های گیاهی که مادران با خوردن آن می توانند نسبت به درمان زردی نوزاد در خانه اقدام نمایند نیز عبارتند از:

  • ترکیب گزانگبین، شیرخشت و ترنجبین
  • چای قاصدک
  • برگ گیاه Comfrey
  • آب جوانه گندم
  • چای نعنای گربه‌ای
    چنانچه در خصوص موضوع راه های درمان زردی نوزاد در خانه سوالاتی داشتید می توانید با همکاران ما در الو راستین سلامت تماس برقرار نمایید.

تماس با ما

فرم زیر را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما عزیزان تماس حاصل کنند.

محتوای جدول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با متخصص